top of page

Hundkurser på Söder-grupp

Offentlig·50 medlemmar

werder werder
werder werder

Att bedöma framtida efterfrågan, skolor, kommunikationer och grannskap

När man analyserar en hyresfastighet enligt metoderna som tas upp på BelnaFastighet brukar det poängteras att läget är allt. Huset kan vara hur fint som helst och kalkylen perfekt, men om det ligger på helt fel ort eller fel gata blir lägenheterna stående tomma. Hur gör ni er lägesanalys? Vilka parametrar väger tyngst när ni bedömer om en mindre ort eller ett specifikt kvarter har långsiktig bärkraft?

6 visningar

Jag tycker att lägesanalysen är en av de viktigaste delarna av hela investeringsprocessen. Förutom befolkningsutveckling tittar jag på arbetsmarknaden, planerade infrastruktursatsningar, skolor, service och kommunens framtidsplaner. Det är också värdefullt att undersöka vakansgrader, hyresnivåer och efterfrågan på olika lägenhetsstorlekar. Jag försöker dessutom besöka området vid olika tider på dygnet för att få en bättre känsla för trygghet och trivsel. En stark plats kan ofta väga upp mindre brister i själva byggnaden, medan ett svagt läge kan bli svårt att kompensera för. Den som vill fördjupa sig i hur man kan analysera en hyresfastighet hittar många användbara metoder för att göra en mer genomtänkt bedömning.

medlemmar

bottom of page