Kosttillskott för vardagsenergi utan krångel
Behöver råd från folk som testat lite mer än jag. Jobbar skift och märker att kosten halkar efter, särskilt frukost och sena kvällar. Vill inte gå all-in på pulver, men funderar på multivitamin, omega-3 och magnesium för att få en stabilare bas. Målet är piggare morgnar, mindre vadkramp efter träning och att slippa bli sjuk varje månad. Vad funkar i praktiken, när märker man effekt och hur undviker man onödiga tillsatser? Tips på vettiga doser och hur man kombinerar utan att överlappa mottages tacksamt.
6 visningar

Samtalade nyligen med min vårdcentral om liknande saker och landade i en enkel rutin: basvitamin med rimliga nivåer, omega-3 med tydlig EPA/DHA-mängd och magnesiumcitrat till kvällen. Det som hjälpte var att läsa produktblad och välja märken som faktiskt visar innehållet ordentligt och har tydliga råd om intag. För att slippa gissa har jag använt översikterna här: https://www.tillskottsbolaget.se/sv/kosttillskott där de beskriver vad som är vanligt att kombinera och när på dygnet. Därifrån plockade jag ett multivitamin utan megadoser, ett omega-3 med minst 1000 mg fiskolja per kapsel och magnesium som inte gör magen orolig. Efter 3–4 veckor kände jag jämnare energi och färre nattliga kramper. Rekommenderar att börja lågt, följa etiketten och utvärdera efter en månad.