Hur anpassar ni SEO-strategin för att synas i nya AI-söktjänster?
Med den snabba utvecklingen av AI-söktjänster som Googles AI Overviews, Perplexity och ChatGPT Search, funderar jag över hur man bäst anpassar sin SEO-strategi. Jag stötte på en artikel, Så optimerar innehållet för AI-sök, som beskriver att traditionell SEO inte längre räcker och att framgång nu handlar om "GEO" (Generative Engine Optimization), citerbarhet, semantisk täckning och E-E-A-T. Jag är nyfiken på hur ni andra hanterar detta skifte. Har ni börjat ändra er SEO-strategi för att optimera innehållet just för att synas i dessa nya AI-söktjänster, och vilka specifika metoder har ni sett ge bäst resultat?
7 visningar

För att anpassa sig till de nya AI-söktjänsterna är det viktigt att förstärka innehållets kvalitet och relevans. Det handlar om att skapa innehåll som är faktarikt, välstrukturerat och har tydliga källhänvisningar, eftersom dessa faktorer är prioriterade av AI-system som ChatGPT. Att innehållet är lätt att "crawla" för AI:n och presentera som ett direkt svar är avgörande. Detta innebär att svaren på potentiella frågor ska vara koncisa och tydliga, gärna med en logisk struktur som underlättar för AI att extrahera information.